Östhammar & Öregrund

kl. 17:56

Back home in Stockholm town! Dagens utflykt till Östhammar och vidare till Öregrund var mycket trevlig må jag säga. Jag och mitt resesällskap i form av moder denna gång, stannade en stund i Östhammar:

 Sedan blev klockan kvart i tolv och vi åkte vidare till Öregrund…

Östhammar är för övrigt en mysig liten stad som ligger i Uppsala län. Kika in på deras hemsida för att läsa mer!

Kanske är det för att Öregrund framkallar barndomsminnen. Kanske är det för att sommar- och semesterkänslorna känns extra starka då jag ser hamnen, båtarna och de gamla vackra butikerna. Jag vet inte, men jag tycker om det! Visst ser det härligt ut! Så svenskt. Så mycket sommar.

Öregrund är en liten ort (Sveriges före detta minsta stad) och här bor idag ca 1600 invånare. På somrarna däremot,  kryllar det av människor i den lilla hamnorten. En turistinformatör berättade att det brukar spatsera runt nästan 20 000 turister på gatorna under sommarmånaderna! Galet.

Små bodar med antika prylar fanns det gott om…

Sen var det dags för lunch tyckte våra magar och vi. Hamnkrogen Bryggan fick äran att ta emot vårt besök denna dag. Menyn såg bred ut, då det fanns både kött- fisk- pasta- sallad- och pizzarätter. Någonting skulle man väl kunna hitta. Och jodå. Bryggans sallad för mig och stekt strömming med potatismos och lingonsylt till damen mittemot mig.

Maten var enkel, så skulle jag vilja sammanfatta det. Inga överraskningar direkt. Som lärare till en elev efter ett inlämnat prov, skriver jag härmed ett stort G med röd överstrukningspenna.

Inga kalashattar och serpentiner, men heller inga sura miner.

Vi gick därifrån med mätta magar, vi är inte såna som klagar!

 Efter maten promenerade vi runt bland alla fina butiker och caféer.

Innan hemfärden passerade vi denna skylt… vi såg på varandra, nickade och gick in. Man äter glass på sommaren. Så är det bara!

Detta ställe är ett av mina starkaste minnen från mitt barndoms-Öregrund. Hit gick vi alltid och åt glass med strössel och olika smaktoppingar. Idag valde jag dock en lite mer vuxen smak, nämligen kaffeglass med små chokladbitar. Mmmmmm…. Mer behövs inte sägas.

 

En mycket trevlig dag somsagt, det må jag säga!

 

/Nathalie, redaktionen

Kommentera

