Intervju med Mr. K som spenderade en helg på vackra Gotland.

kl. 19:15

Hej vänner!

Hoppas att ni haft en härlig dag och även vecka i solen. Det har jag🙂

Intervjun med min käre kollega Mr. K är klar nu också! Denna blev dock lite längre än intervjun med den andre mistern, så jag kommer endast att lägga upp ett smakprov här på bloggen! Resten (samt en massa härliga bilder!) kommer ni att kunna läsa på hemsidan i början på september.

 

 

1. Var på Gotland var du?

Vi bodde två mil från Visby, på en plats som heter Tofta. Stället är känt tack vare sin fantastiska tre kilometers långa sandstrand, Tofta strand. Här kan du, en solig sommardag hitta upp till 10,000 besökare! Tröttnar du på att sola kan du vindsurfa, spela volleyboll eller paddla kajak.
Res hit om du: vill ha party och ha mycket människor omkring dig!

 

2. Hur är människorna där?

Detta är en fantastisk ö med otroligt vänliga människor, vacker natur och ett stenkast från öppet hav!

Mitt största intryck av gotlänningarna var deras häligt breda dialekt. Det var precis som att komma utomlands. Men jag skulle säga att det var två öbor som stod ut, den ena var en ung man som var vår guide i Lummelundagrottan. Han tog oss genom historien med en sann inlevelse och spexade även till det för de mindre i gruppen. Vad fick vi veta på denna tur? Jo, – Lummelundagrottan ligger strax norr om Visby i Lummelunds bruk.

3. Vilken är den främsta skillnaden mellan Gotland och Stockholm?

Jag skulle vilja påstå att den största skillnaden är naturen, luften, avståndet till närmsta strand och den mysiga mixen av en miljö som lika gärna skulle kunna vara på 1800-talet, med 2000-talets människor samt deras levnadssätt. Sedan får man inte glömma det påtagliga lugnet som hela tiden präglade en.   

4. Vad ville du ha ut av din resa?

Resan kom ganska oplanerad så jag skulle inte säga att jag hade några större förväntningar eller planerade mål att uppfylla, men jag ville se något annat, få njuta lite av vackra stränder, umgås med vänner, grilla lite och äta gott.

5. Är du nöjd? Om inte – Vad hade kunnat göra resan bättre/roligare/mer intressant?

Jag är nöjd med min resa till Gotland, allt från resetiden till boende och mina upplevelser. Jag menar, från min dörr i Midsommarkransen till båten i Nynäshamn och vidare till Gotland tog inte mer än ca: fyra timmar! Det kallar jag för en snabb resetid. Resan med båten över kosta tur och retur ca 700 kr och det är, enligt min mening mycket överkomligt!     

6. Vad och var åt ni?

Eftersom att vi bodde så pass bra så valde vi att ha kräftskiva första kvällen. De andra kvällarna blev det en härlig grillning med allt vad det innebär! Självklart prövade vi även VISBYS utbud och det blev en härlig restaurang med en pastabuffé för endast 80 kronor! Efter en lång dag med shopping och sightseeing så passade det bra med lite kolhydrater🙂 Restaurangen hade en underbar uteservering och en fin utsikt över torget.

7. Så vad tycker du om din resa? Skulle du åka dit igen?

Slutligen kan jag bara konstatera att resa till Gotland var väl värd sina pengar! Vi bokade som sagt biljetten på www.destinationgotland.se bilget med sittplats och bil kostade oss ca 700 kr per person och totalt var vi fyra stycken. Denna gång lämnade vi Elvis (hunden) hemma men det går bra att ta med sig sin hund/katt på båten. Resan från färjan till Tofta tar ca 20 minuter och resan dit är på en 70-90 km väg, det finns mycket fint att se på vägen dit. Vägarna på Gotland är för övrigt bra skyltade och det är inga problem att hitta.

Vi åt hemma tre kvällar och var ute och dansa i Visby en kväll, var och titta på Lummelundagrottorna och allt detta för ca 2 500 kr så absolut prisvärd semester!

Tack Mr. K för mycket intressant information om vår största ö – Gotland. Och somsagt, resten av intervjun kan ni läsa på hemsidan inom en månad! Ikväll ska jag utforska Stockholms nattliv, på återseende!

/Nathalie, redaktionen

Kommentera

