En resa i sverige.

kl. 15:50

När jag var liten, sisodär tio-elva år, bestod min familj av min mamma, min lillasyster, min mammas man och hans dotter. Det jag minns bäst från denna tid, är somrarna. Under två eller tre somrar, åkte vi på våra så kallade ”bilsemestrar”. Vi packade ihop kläder och annat livsnödvändigt; så som tandborste, pengar och videokamera. (Den sistnände var nog allra viktigast ändå.) Och packade in detta och oss själva i bilen. Jag minns att en sommar hyrde vi en bil där det fanns rum för sju personer samt en teve med inbyggt dvd. Och om detta var lyx för oss småtjejer så som manikyr-pedikyr-massage-och-spa-kvällar är för en nybliven mor, behöver jag kanske inte uttala mig om. Vi kände oss som prinsessor under dessa veckor.

Veckorna låg för våra fötter och varken vilken ort, landskap eller del av landet vi skulle besöka först var bestämt, utan detta fick vi tillsammans bestämma (nåja, vi trodde väl att vi fick bestämma, men så här i efterhand tror jag att vi blev manipulerade..!) vart eftersom bilen rullade. Söderut var alltid det självklara alternativet, sedan har platserna varierat vart eftersom.

Jag skulle vilja påstå att dessa bilsemestrar är och var – en stor del av min barndom. Jag älskade att hela familjen var så där busig och impulsiv! ”Var ska vi sova inatt? På hotell? På nåt närliggande vandrarhem? Eller ska vi sova i bilen allihopa, spara in lite pengar och gå på Liseberg imorgon?” Ingenting var uteslutet, vi var hela tiden öppna för nya äventyr.

Jag minns en sen kväll, då vi körde mot Öland. Det var mörkt ute, vi var trötta, hungriga och längtade efter att komma fram. Vi hade bokat rum på något vandrarhem i Byxelkrok minns jag. När vi barn började bli lite gnälliga, kommer jag ihåg hur mamma höjde musiken på radion och ur högtalarna skrek Des’ree ”Life, oh life…”

Vill ni ha mat? Frågade mamma.  Vad sägs om att grilla korv på stranden? En förklaring på hur reaktionen blev kanske inte behövs. Vi bokstavligen studsade runt i bilden tills vi kom fram till närmaste mack, där vi inhandlade en engångsgrill och ett paket Denniskorvar. Livet var en fest. Att resa runt i Sverige var bättre än alla godispåsar, grönalundbesök och disneyfilmer tillsammans.

Natten då hela familjen grillade korv på Böda strand är ett av mina starkaste minnen från dessa bilsemestrar. Några andra är:

  • När vi hyrde in oss på en bondgård utanför Växjö ett par nätter. Där passade vi på att åka hölass, gosa med bondkatterna och elda upp bondparets plastbord… (ehm, engångsgrillen kanske passar bäst på en sandstrand ändå…)
  • När vi tog in på hotell i Göteborg (mitt emot Liseberg) och alla rummen var fullbokade utom ett. Den största sviten med tillhörande konferensrum!
  • När vi kastade oss ut i Tylösands vatten och min kropp fastnade i en brännmanets långa trådar som lämnade röda och svidande fläckar efter sig… (Okej, ett mindre roligt minne kanske.)
  • När vi körde in på en campingplats i närheten av Skara för att övernatta i bilen. Åskan och hans kompis blixten höll oss vakna hela natten, vilket bidrog till att vi gick ner och la oss på stranden tidigt nästa morgon, för att ta igen all missad sömn.

Det finns mycket att berätta, mycket som är för internt för att det skulle underhålla er. Men jag tror att ni förstår hur fantastiskt roligt vi har haft dessa somrar. Att resa utomlands är skönt på många sätt, men att bila genom Sverige är ett annat slags äventyr som jag tycker är väldigt underskattat. Jag vill passa på att tacka min mamma och hennes man för detta.

Men framför allt vill jag tacka dem för att videokameran följde med. Det har gjort att vi kan återuppleva dessa stunder om och om igen.

/Nathalie, redaktionen.

One response to “En resa i sverige.

  1. Fantastiska minnen! Life, oh life!
    Massor av kramar till Dig!

Kommentera

