En underbar sommarö.

kl. 22:03

Första stoppet efter Nybro var vårt land näst största ö och dess minsta landskap – Öland.

Här bodde vi hos en vän och hans familj, vilka är hur härliga som helst.  Deras gamla villa (med båthus, stall, gäststuga osv…) är belägen i Knisa som ligger på den allra smalaste delen av Öland. Två dagar spenderades på bästa möjliga sätt, med rökt fisk nere i hamnen, hemmagjorda kroppkakor i Ninnis Kroppkaksbod och 5-kamp på tomten. 

Kroppkakor är i grunden kokta potatisbullar med fläskfyllning. Men beroende på var i landet man är, så kan det variera en hel del. Öländska kroppkakor innehåller rå riven potatis, kokt potatis, rimmat fläsk och lök. Till detta brukar man äta lingonsylt och grädde och ibland även smör. Pojkvännen som är smålänning, sa att man även ska ha senap till… Jag var mycket skeptisk till detta, men jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad! Ninnis Kroppkaksbod är mycket känd på Öland och serveringen sker ute i deras otroligt mysiga trädgård. Detta ställe rekomenderar jag starkt! Alla borde prova på Ölands kroppkakor.

Ölandsbron

 Det är många som frågar hur många bultar det finns i Ölandsbron och därför meddelas följande:

Det finns omkring 20.000 stycken.

Rökt fisk

Jag beställde en stor tallrik rökt fisk nere vid hamnen i Knisa. Fantastiskt gott, jag som älskar fisk!

Väderkvarn

Öland är full av väderkvarnar och dessa är unika och några av Sveriges mest värdefulla byggnadsverk. Kvarnarna symboliserar ön och kulturlandskapet.

Det. Kommer. Mera!

/Nathalie

Kommentera

